Praattoppers
De methode Praattoppers
Om de gespreksvaardigheden van kinderen te verbeteren met humor, spelletjes en complimenten. Mensen vinden het vaak lastig om met elkaar te praten, vooral als ze van mening verschillen. Goede gespreksvaardigheden maken het verschil tussen een vervelende, harde discussie en een prettige dialoog. Met de methode Praattoppers leren kinderen op een positieve manier met elkaar in gesprek te gaan. Ze leren naar elkaar te luisteren, vragen aan elkaar te stellen, te redeneren en zich in een ander te verplaatsen.
Praattoppers is een set van 26 complimentkaarten én een activiteitenwijzer met daarin een spel voor elk van de 26 gespreksvaardigheden.
Want
Als kinderen goed met elkaar kunnen communiceren, wordt de sfeer in de groep beter en verlopen activiteiten rustiger. Werken met de Praattoppers is bovendien een goede invulling voor de verplichte lessen burgerschapsvorming op de basisschool.
Waarom
Educatief ontwikkelaar Fabien van der Ham: “Al jaren kom ik als filosofiejuf op scholen en voer met kinderen van alle leeftijden filosofische kringgesprekken. Het valt niet altijd mee om kinderen dan rustig met elkaar te laten praten. Zo was er op een gegeven moment een jongen die tijdens zo’n kringgesprek voortdurend door iedereen heen schreeuwde en hij gaf ongenuanceerd kritiek op de bijdrages van anderen. Toen ik hem vroeg waarom hij dat deed, zei hij: ‘Dat hoort zo, dat zie je op tv ook.’ Toen realiseerde ik me dat kinderen inderdaad niet altijd en overal het goede voorbeeld krijgen van hoe je op een goede manier met elkaar in gesprek kunt gaan. Het is geen onwil, kinderen weten vaak gewoon niet hoe het moet. Ik besloot de gespreksvaardigheden voortaan actief en op een positieve manier te gaan coachen. Niet alleen corrigeren maar vooral vertellen hoe het beter kan. Niet alleen met een opgeheven vinger maar ook door middel van spel. Dit resulteerde in 26 Praattoppers die elk met een spel of activiteit kunnen worden geoefend of geïllustreerd. Zoals alle producten van filosofiejuf.nl kwam de ontwikkeling van het product tot stand in de praktijk. De kinderen op de twee scholen waar ik het concept van de Praattoppers testte reageerden enthousiast en vroegen al snel zelf om de Tip en de Top.”
Voor wie
De Praattoppers zijn interessant voor iedereen die met groepen kinderen (vanaf een jaar of acht) werkt, zoals leerkrachten, pedagogisch medewerkers, activiteitenbegeleiders etc. Ze kunnen gebruikt worden bij alle projecten, spellen en lessen waarbij kinderen moeten samenwerken, zodat niet alleen degene met de grootste mond gelijk of zijn zin krijgt.
Burgerschapsvorming
Kinderen leren met de Praattoppers op een positieve manier met humor, spelletjes en complimenten hoe je met elkaar in dialoog kunt gaan. Zo kunnen ze door samen te praten en na te denken tot hun eigen ideeën over diverse thema’s en waarden en normen komen. De Praattoppers zijn daarom onmisbaar bij burgerschapsvorming op school.