Nieuws Nieuws Nieuws

Ik leer anders

Leerproblemen praktisch aanpakken met de training 'Ik leer anders'. Direct resultaat.

Na onderzoek blijkt dat veel leerlingen met een leerachterstand of dyslexie (dyscalculie, AD(H)D) vaak in beelden denken, niet in woorden. Daardoor wordt de lesstof niet begrepen en onthouden. Het onderwijs sluit niet aan bij alle denkwijze want de meeste mensen (+/- 95 %) leren via het gehoor. Slechts een kleine groep leert visueel.

Bijles helpt onvoldoende omdat ze dan meer informatie op 'foute' wijze krijgen aangeboden.

Door de informatie te vertalen naar beelden, kan deze groep zich de lesstof wel eigen maken. Tijdens een korte training leer je deze techniek zelf toepassen. Ideaal om vervolgens de lesstof in de klas goed te kunnen volgen.

Direct resultaat

De leerling kan tijdens de eerste sessie direct vertellen of deze methode voor hem of haar werkt. Blijf niet langer worstelen met schoolwerk. Deze leermethode is bewezen effectief. Op de site www.ikleeranders.nl staan 'verhalen uit de praktijk' van ouders en leerlingen. Ook een filmpje van 24 minuten, zeker de moeite waard om naar te kijken. De training is voor leerlingen die problemen hebben met:

  • Taal: spellen, lezen
  • Rekenen: tafels, plus en min sommen
  • Onthouden van informatie
  • Organisatie en/of klokkijken

Denk aan het woord STOEL. Wat zie je? Zie je de letters: S-T-O-E-L of een plaatje? Zie je een plaatje, doe dan de test op: www.ikleeranders.nl.

Training basisschool 'Ik leer anders'

Leert je om informatie te vertalen naar JOUW informatiesysteem: visueel. Dit kun je (in de toekomst) ook toepassen op vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, buitenlandse talen enz.

Inhoud training (4 tot 6 sessies):

  • Doelstellingen vooraf bespreken.
  • Informatiesysteem testen en leerstrategie bepalen.


Basisinformatie leren via beelddenken:

  • Informatie op juist wijze ordenen (beter onthouden)
  • Alfabet en woorden (dictee)
  • Cijferveld, tafels en automatiseren van sommen
  • Klokkijken (ook digitaal)