Nieuws Nieuws Nieuws

Beelddenken of strategie?

Er zijn dingen die je bij voorkeur met een beeld onthoudt, dingen die je met geluid of ritme onthoudt of door te doen. En iedereen vindt soms het een en soms het andere prettig om bij voorkeur mee te leren. Maar het is vooral de combinatie die recht doet aan al je zintuigen waardoor je optimaal leert. En wanneer je daarbij ook specifiek de juiste strategie voor het juiste leer- of werkproces inzet heb je net zoveel succes als de besten... En dat met de gelijke hoeveelheid energie... Klinkt dat als iets wat jij ook zou willen kunnen doen? Zie jij al voor je hoe je met goed gevoel gemakkelijk kennis kunt reproduceren?

Want een groep kinderen wordt de laatste jaren ook wel Beelddenkers genoemd. Wat wordt daar nu mee bedoeld? Een beelddenker heeft de gave om zijn of haar herinneringen in 3D, zelfs 4D, te zien en beleven. En dat doen ze dan ook nog eens in de vorm van een filmpje ofheel veel beelden gelijker tijd! Dat is natuurlijk een supergave.   En voor deze groep kinderen is gelukkig veel aandacht door ze de lesstof visueel aan te bieden. Maar ........ wat nu als ook niet-beelddenkers baat hebben bij het aanbieden van te leren materie via onze zintuigen: ogen, oren en gevoel. Oftewel zien horen en doen? Want wanneer ik nu aan je vraag om een ander woord dan: ‘direct’, wat begint met onmi....... En ik vraag je dan hoeveel d’s en l’en hierin zitten dan zie je dat woord waarschijnlijk voor jeen tel je zo deze letters, toch? Controleer maar eens, hoeveel zag je, onmiddellijk?

En dat visualiseren is een strategie: een vaste volgorde van handelen wat iedere keer weer leidt tot hetzelfde specifieke resultaat.

Door de strategie juist opgebouwd te hebben zodanig dat je succes als resultaat hebt, kun je met dezelfde input de gewenste output genereren. Als je eenmaal geleerd hebt wat die juiste volgorde is dan kun je altijd succes maken. Een actueel en herkenbaar voorbeeld is spelling. In NLP hebben ze jaren geleden al ontdekt dat de beste spellers allemaal dezelfde strategie hebben, namelijk eerst het woord in het hoofd herhalen, dan het woord ‘zien’, daar een goed gevoel van herkenning bij krijgen en zo kunnen opschrijven..... En dat is zo simpel dat iedereen dat kanleren.... Of je nu een beelddenker bent, of niet..

Hoe indrukwekkend zou het zijn wanneer je deze gave ook breder kunt inzetten en verder uitbouwen. Bijvoorbeeld rekenen, topografie, geschiedenis, Engels, Frans, Latijn, Wiskunde, of welk willekeurig vakgebied ook. Hiervoor ontwikkelden men de training Practioner VAK-DenkBeeld. In deze training gaan we verder dan beelddenken. We geven je een kijkje in de wijze waarop de mens informatie tot zich neemt,opslaat en hoe je dit kunt toepassen. Voor nog meer informatie verwijs ik u naar de website www.zinnewijzer.nl.